Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o polityce cookies i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Nowe zasady wchodzące w życie 25 maja 2018. (więcej)

Ocena:
(głosy: 5)
 
 
|
 
|
rozmiar czcionki

10-07-2012

Ćwiczenia gimnastyczne w domu i w ogrodzie

Od dziś, co najmniej dwa razy w tygodniu

Po 45. roku życia, gdy wcześniej nie ćwiczyło się pod okiem instruktora, nie można tak po prostu z dnia na dzień zacząć intensywnie się gimnastykować. Od czego zacząć?

Wiosną i latem, ćwiczenia najlepiej wykonywać na świeżym powietrzu.    Wiosną i latem, ćwiczenia najlepiej wykonywać na świeżym powietrzu.

- W tym wieku niemal nie ma osoby, która by nie miała jakiejś dolegliwości lub przebytej kontuzji, dlatego przed rozpoczęciem regularnej aktywności ruchowej należy się skontaktować ze swoim lekarzem rodzinnym lub lekarzem specjalistą – podpowiada Dobrochna Wiater, instruktorka rekreacji ruchowej. - Osteoporoza głównie u kobiet, cukrzyca, nadwaga, problemy ze stawami, reumatyzm czy problemy z kręgosłupem to choroby, które pojawiają się w dojrzałym wieku  (dotyczą zwykle osób około 50-tego roku życia), więc przed rozpoczęciem ćwiczeń konsultacja lekarska jest konieczna – mówi specjalistka. – Niezależnie od tego czy lekarz zaleci ćwiczenia aerobowe czy pilates, który koncentruje się na kształtowaniu mięśni głębokich, stabilizacji ciała i nauce prawidłowego oddychania, aktywność, którą rozpoczynamy musimy prowadzić regularnie, co najmniej dwa razy w tygodniu. Tylko wtedy gimnastyka ma sens – mówi trenerka. Podkreśla też, że najlepiej zacząć ćwiczenia pod nadzorem instruktora personalnego lub trenera na siłowni, aby ustalić dla siebie odpowiedni rodzaj ćwiczeń. Warto wybrać renomowany klub sportowy, gdzie są kompetentni instruktorzy. Instruktor doradzi bądź skomponuje zestaw ćwiczeń dla konkretnej osoby, albo poleci  zajęcia które będą dopasowane do wieku i ewentualnych dolegliwości osoby – mówi Dobrochna Wiater.

 

Łóżko i stół w charakterze przyrządów

Oczywiście bywa, że ludzie po pięćdziesiątce są w dobrej kondycji i specjalista może zalecić im intensywne ćwiczenia. Podczas indywidualnego treningu na sali z przyrządami trener pokaże jak należy ćwiczyć w domu. Na  przykład  jak skorzystać z własnego łóżka, by ćwiczyć  mięśnie brzucha, albo jak ćwiczyć z krzesełkiem czy przy blacie solidnego stołu. Meble te są np. podporą podczas odwodzenia i przywodzenia nóg.

Odpowiednie podparcie jest bardzo ważne, bo ludzie w wieku dojrzałym często mają kłopot z utrzymaniem równowagi. Siedząc na krześle można trzymać się z boku siedzeń i unosić nogi, stojąc i opierając się o ścianę czy drzwi można na przemian unosić kolana wraz z wydechem - podaje przykłady  instruktorka. - Ale wszystkie te ćwiczenia powinny być wcześniej przepracowane z trenerem personalnym bądź w czasie grupowych zajęć, a potem dopiero wykonywane samodzielnie w domu – podkreśla.

 

Pamięć ruchowa

– Gdy pracuję z grupą i mówię „siądź na wygodnym krześle, obniż biodra, sięgnij ramionami przed siebie jednocześnie demonstrując ruchy, widzę, że każdy z ćwiczących robi to inaczej - opowiada trenerka. - Zdarza się, że ktoś wykonuje dane ćwiczenie pod okiem trenera kilka miesięcy, a bez jego korygujących wskazówek, nie potrafi wykonać go poprawnie - mówi. Podpowiada, by nauczyć się na zorganizowanych zajęciach wykonywać poprawnie cztery-pięć nieskomplikowanych ćwiczeń zanim zacznie się je powtarzać samemu w domu, bo źle wykonywane ćwiczenia mogą zaszkodzić.

 

Strona: 1 2 3
Oceń:
Dziękujemy!
poleć znajomemu drukuj skomentuj subskrybuj
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Skomentuj artykuł

  • szkrabka | 21-09-2012

    Świetny artykuł, dużo w nim pożytecznych rad, na pewno niektóre z nich zastosuję, stosownie do wieku i możliwości.
leksykon zdrowia seniora

Popularne

poradnik seniora

webstar 2012