Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o polityce cookies i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Ocena:
(głosy: 1)
 
 
|
 
|
rozmiar czcionki

17-05-2013

Czy jazda na rowerze to sport dla każdego?

Zdrowe stawy dzięki rowerowi

Jazda na rowerze przynosi osobom dojrzałym wiele korzyści. Ale trzeba pamiętać o zdrowym rozsądku: systematyczne zwiększanie dystansu, dobre przygotowanie kondycyjne, np. przez systematyczne pływanie na basenie zmniejszają ryzyko nie tylko kontuzji, ale wręcz poważnych kłopotów zdrowotnych, które mogą wyniknąć z przemęczenia organizmu - radzi dr n. med. Łukasz Nagraba, ortopeda z warszawskiej Wielospecjalistycznej Przychodni MD Clinic.

Drobny wypadek na rowerze może się zdarzyć każdemu    Drobny wypadek na rowerze może się zdarzyć każdemu

U osób powyżej 45. roku życia jazda na rowerze może przynieść wiele korzyści, głównie stawom kolanowym. Dzięki jeździe na rowerze zapobiegamy przykurczom stawów kolanowych, wzmacniane są mięśnie kończyn dolnych, dzięki czemu staw kolanowy jest również bardziej stabilny, a do tego lepiej odżywiona jest chrząstka stawowa.

 

Należy jednak pamiętać, że we wszystkim trzeba zachować umiar. Planując tego typu aktywność należy wziąć pod uwagę wiek, stan zdrowia i w szczególności kondycję i wydolność organizmu. Osoby nie uprawiające sportu nie powinny od razu wsiadać na rower i robić dalekich dystansów.

 

Każdy, kto zaczyna uprawiać jakikolwiek sport powinien pamiętać, że należy to robić stopniowo i odpowiednio się do tego przygotować. Jeśli osoba po 45. roku życia chce zacząć jeździć na rowerze, polecałbym najpierw przygotować organizm chodząc np. przez miesiąc na basen, np. 2-3 razy w tygodniu. Dzięki temu możemy mieć większą pewność, że nasze mięśnie i ścięgna będą chociaż trochę zaadaptowane do wysiłku. Dzięki pływaniu przygotujemy również nasz układ krążeniowo - oddechowy.

 

Co do samego wysiłku podczas jazdy na rowerze też powinniśmy pamiętać by zwiększać go systematycznie, a nie od razu przejechać 10 km.

 

Przeciwwskazaniem do jazdy na rowerze są m.in. choroba niedokrwienna serca, zaawansowane POChP. Pacjenci z przewlekłymi chorobami internistycznymi jw powinni zapytać lekarza prowadzącego jaki wysiłek dla organizmu jest wskazany, a jaki może być groźny. Na rower nie powinny się wybierać również osoby cierpiące na  ostry stan zapalny stawów kończyn dolnych, zaawansowaną dyskopatię, inne stany zapalne i ropne narządu ruchu, ponieważ może to grozić zaostrzeniem chorób.

 

Początkującym lub zaawansowanym sportowcom polecam konsultację ortopedyczną połączoną z konsultacją rehabilitanta czy fizjoterapeuty, którzy powiedzą jak ćwiczyć w domu, by otwierając sezon, być już w pełni przygotowanym.

Oceń:
Dziękujemy!
poleć znajomemu drukuj skomentuj subskrybuj
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Skomentuj artykuł

  • frank566 | 10-01-2014

    Zgoda, ktoś, kto nie jeździł wcześniej na rowerze nie powinien od razu robic dużych dystansów. Polecam wybrać się nim w trudny teren. Tam, gdzie czasem trzeba zejść z roweru aby go wypchac pod górkę, przeprowadzić przez rzeczkę czy wręcz przenieść go przez zabagniony teren itp., zmuszani jesteśmy do angażowania różnych partii mięśni. To dobre przygotowanie do coraz trudniejszych wyzwań.
    Ja tak zaczynałem i dziś pokonywanie 50-60 km dystansów nie stanowi żadnego problemu.

    Pozd-rowerek

    ps. I pamiętajcie; po każdym podjeździe przychodzi zjazd, wtedy kilometry "lecą" same
leksykon zdrowia seniora

Popularne

poradnik seniora

webstar 2012