Kierowca po 55. roku życia. W Polsce niemal 5 milionów
Trzeba brać poprawkę na swój wiek i wiek innych kierowców
Polskie społeczeństwo jednocześnie starzeje się i motoryzuje. Dlatego za kierownicę siada coraz więcej osób starszych. W Polsce - wedłg danych MSW - na koniec 2011 roku ponad 4,4 miliona osób w wieku powyżej 55 lat miało prawo jazdy. Pięć lat wcześniej takich osób było blisko dwa razy mniej.
Każdy z kierowców, powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika. Jeśli kierowca nie przyjmuje tego do wiadomości, powinni o tym pamiętać jego pasażerowie! - Starsi mają gorszy od młodych refleks, częściej się mylą. Jeżeli 80-letnia osoba jest sprawna, to uważa, że wiele może zrobić, a jazda samochodem jest wyznacznikiem sprawności: „jeżeli jeżdżę, jestem pełnoprawnym członkiem społeczeństwa” – opowiada lekarz Zofia Kowalska. - Tymczasem ci ludzie często nie potrafią ocenić swoich możliwości i nawet jeśli na drodze są ewidentnym zagrożenim, nie zauważają tego – podkreśla instruktor techniki jazdy i prowadzący Akademię Jazdy Opla Mariusz Stuszewski.
Wolniejsze reakcje niosą ze sobą zagrożenia. – Przy prędkości 70 km/h auto w jedną sekundę pokonuje 20 m – wylicza instruktor ze Szkoły Auto Robert Szpindor.
Okulary zastępcze na stałe w samochodzie
- Koniecznie powinny za kierownicą używać szkieł osoby krótkowidzące. Dobrą praktyką jest zostawienie w samochodzie drugiej pary. Okulary można przecież zgubić lub niechcący zniszczyć i szczególnie przy dalszym wyjeździe jest to kłopot – radzi Szpindor. Mówi, że np. w Hiszpanii kierowcy w okularach muszą mieć w samochodzie drugą parę! Szpindor odradza też starszym kierowcom dłuższe wyjazdy, a także siadanie za kółkiem w czasie upałów. - Skwar szczególnie szybko męczy, niebezpieczne są także wahania ciśnienia - wymienia.
Stuszewski dodaje, że rodziny są często zaniepokojone sytuacją i nie wiedzą jak wyperswadować bliskim, żeby oddali prawo jazdy. - Ustawodawca zaspał, nie przygotował przepisów, które kontrolowałyby możliwości starszych kierowców. Nie mam na myśli pełnych badań psychotechnicznych, ale prowadzący w podeszłym wieku powinni być okresowo badani przez lekarzy właśnie pod kątem sprawności psychomotorycznej – uważa Stuszewski. Okresowe badania dla starszych osób proponował Instytut Transportu Samochodowego.
Skomentuj artykuł
Poczytaj również
Zobacz więcej na temat: bezpieczeństwo, hobby, senior, seniorka, wady wzroku i choroby oczu , wiek dojrzały, wzrokPodobne dyskusje na forum
Popularne
-
Seks po 50-tce i do końca życia
Czy przychodzi moment w życiu człowieka, że powinien powiedzieć - jestem za stary, za stara,...
-
Seks. Zaburzenia erekcji
Rozmowa z Ewą Lisowską-Kanią, psychologiem i seksuologiem, na temat najczęstszej dysfunkcji...
-
Azalie doniczkowe. Jakie kupić, jak je pielęgnować?
O tym, jak wybierać zdrowe egzemplarze azalii i jak je pielęgnować, żeby długo kwitły,...
-
Polska Babcia i polski Dziadek XXI wieku. Nowy wizerunek
Czas, kiedy babcia i dziadek na pierwszy rzut oka kojarzyli się z tą funkcją w rodzinie,...
-
Barcelona. Bus Turistic godny polecenia
Barcelona Bus Turistic poza sezonem kursuje na dwóch liniach czerwonej i niebieskiej. Latem...
- Kobieta po 40-tce i jej strój. Co postarza? Co odmładza?
- Modna kobieta 60+. Jak się ubierać? Czego unikać?
- Włosy kobiet dojrzałych. Fryzury, pielęgnacja
- Kwiaty w domu. Wielokrotne kwitnienie storczyka
- Zasiłek dla bezrobotnych. Dla kogo? Ile? Jak długo? Jak szybko?
- Zapraszamy na Senioradę
- Andropauza. Dziesięć pytań sprawdzających objawy
- Aparaty i urządzenia dla seniorów w rodzinie i młodych niedomagających
- 15 maja, godz. 18.00, sieć Multikino
- Rak jelita grubego. Profilaktyka
- Jakie witaminy i suplementy powinno się zażywać po 50-tce?
- Czy da się wyleczyć reumatoidalne zapalenie stawów?
- Preparaty witaminowe w profilaktyce raka wątroby
- „Peter Grimes” Benjamina Brittena z English National Opera
- Opłakane skutki palenia tytoniu
stars | 20-08-2012
powinno się po 60 r.ż. badać ich czy nadają się do prowadzenia auta.
Gwiazda | 22-08-2012
Chodzi jednak o to, żeby się nie okłamywać i przy pierwszych symptomach, z których wynika, iż gorzej sobie radzę z reagowaniem na to, co się dzieje wokół na drodze, po prostu przestać prowadzić samochód. Większość tak właśnie robi. Tylko nie można zagłuszać w sobie pojwiającego się problemu. To chyba, oto chodzi!
stars | 25-08-2012
Generalnie polscy kierowcy są do bani. Za nic mamy ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania, postoju w danych miejscach, miejsca dla niepełnosprwnych. Uważam, że to się nigdy nie zmieni. Taki naród, taki kraj.