Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o polityce cookies i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Ocena:
(głosy: 4)
 
 
|
 
|
rozmiar czcionki

07-02-2012

Prawidłowy oddech. Na sztywność mięśni karku, choroby dróg oddechowych, zaburzenia układu trawiennego, stres i tremę

Oddychaj z głową

Oddychanie jest czynnością odruchową. Rzadko w ogóle myślimy o oddychaniu. Najczęstsze błędy to oddech zbyt płytki, zbyt szybki i niewydychanie powietrza do końca. Skutki błędów są poważne - tlen na poziomie komórkowym jest źle przyswajany, co grozi niedotlenieniem mózgu.

Przed ćwiczeniami oddechowymi należy się mocno przeciągnąć, żeby stawy były elastyczne. Przed ćwiczeniami oddechowymi należy się mocno przeciągnąć, żeby stawy były elastyczne.

O tym, że oddychamy przypominamy sobie zwykle, gdy jesteśmy zdenerwowani, przestraszymy się, przeżywamy stres lub odwrotnie – wzruszamy się lub bardzo cieszymy. Oddech staje się przyspieszony, co z kolei wzmacnia odczuwane emocje. Dlatego, jeśli chcemy się opanować i uspokoić, należy zapanować nad oddechem i go spowolnić. Eksperci podkreślają, że relaksacja oddechowa sprzyja spowolnieniu rytmu serca, co z kolei pociąga za sobą uspokojenie organizmu.

Warto nauczyć się prawidłowo oddychać, a na tę naukę nigdy nie jest za późno. Jeśli będziemy prawidłowo oddychać, lepiej dotlenimy organizm. Nauka oddychania wymaga spełnienia kilku warunków – nie ma sensu przeprowadzać jej z pełnym żołądkiem, w niewietrzonym pomieszczeniu, ciasnym ubraniu. Przed ćwiczeniami oddechowymi warto się mocno przeciągnąć, żeby stawy były elastyczne.

 

Jak nauczyć się oddychania relaksacyjnego podpowiada  Angelika Schneider w książce „Techniki relaksacyjne”:

 

UŚWIADOM SOBIE, ŻE ODDYCHASZ

Kilka wdechów i wydechów to pierwszy, ważny krok w stronę świadomego oddychania. Trzeba oddychać w sposób naturalny i obserwować proces wdychania i wydychania powietrza.

SŁUCHAJ ODDECHU

Siedząc na krześle połóż obie dłonie na brzuchu i skoncentruj się wyłącznie na oddychaniu.

ODBLOKUJ NOS

Wciągnij powietrze nosem. Wyobraź sobie woń kwiatów, która wpływa do twojego wnętrza. To ćwiczenie pomaga zerwać z nawykiem oddychania przez usta oraz intensywnie ćwiczy przeponę.

ZIEWAJ NA ZDROWIE

Otwórz szeroko usta i zatrzymaj je w tej pozycji - tak długo jak zdołasz. Nigdy nie wolno tłumić ziewania, bo przywraca ono równowagę między poziomem tlenu i dwutlenku węgla we krwi.

BIEGNIJ W MIEJSCU

Poruszaj się raz szybciej, raz wolniej, cały czas obserwując oddech. To ćwiczenie jest idealne dla osób mających siedzącą pracę. Działa rozluźniająco, odpręża mięśnie i dotlenia organizm.

WDECH, WYDECH, PAUZA

Sprawdź, czy twój oddech da się podzielić na wymienione trzy fazy. Odpowiedni rytm to podstawa!

ZDMUCHNIJ ŚWIECĘ

Wyobraź sobie, że stoi przed tobą świeca i zacznij na nią dmuchać najdłużej jak to możliwe. Ćwiczenie poprawia wydolność oddechową.

 

Strona: 1 2
Oceń:
Dziękujemy!
poleć znajomemu drukuj skomentuj subskrybuj
nie lubię lubię to | Osoby które to lubią: bfk19543005.
leksykon zdrowia seniora

Popularne

poradnik seniora

webstar 2012