Ocena:
(głosy: 0)
 
 
|
 
|
rozmiar czcionki

14-08-2012

Kierowca po 55. roku życia. W Polsce niemal 5 milionów

Trzeba brać poprawkę na swój wiek i wiek innych kierowców

Polskie społeczeństwo jednocześnie starzeje się i motoryzuje. Dlatego za kierownicę siada coraz więcej osób starszych. W Polsce - wedłg danych MSW - na koniec 2011 roku ponad 4,4 miliona osób w wieku powyżej 55 lat miało prawo jazdy. Pięć lat wcześniej takich osób było blisko dwa razy mniej.

Każdy kierowca powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika  Każdy kierowca powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika

Każdy z kierowców, powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika. Jeśli kierowca nie przyjmuje tego do wiadomości, powinni o tym pamiętać jego pasażerowie! - Starsi mają gorszy od młodych refleks, częściej się mylą. Jeżeli 80-letnia osoba jest sprawna, to uważa, że wiele może zrobić, a jazda samochodem jest wyznacznikiem sprawności: „jeżeli jeżdżę, jestem pełnoprawnym członkiem społeczeństwa” – opowiada lekarz Zofia Kowalska. - Tymczasem ci ludzie często nie potrafią ocenić swoich możliwości i nawet jeśli na drodze są ewidentnym zagrożenim, nie zauważają tego – podkreśla instruktor techniki jazdy i prowadzący Akademię Jazdy Opla Mariusz Stuszewski.

Wolniejsze reakcje niosą ze sobą zagrożenia. – Przy prędkości 70 km/h auto w jedną sekundę pokonuje 20 m – wylicza instruktor ze Szkoły Auto Robert Szpindor.

 

Okulary zastępcze na stałe w samochodzie

 

- Koniecznie powinny za kierownicą używać szkieł osoby krótkowidzące. Dobrą praktyką jest zostawienie w samochodzie drugiej pary. Okulary można przecież zgubić lub niechcący zniszczyć i szczególnie przy dalszym wyjeździe jest to kłopot – radzi Szpindor. Mówi, że np. w Hiszpanii kierowcy w okularach muszą mieć w samochodzie drugą parę! Szpindor odradza też starszym kierowcom dłuższe wyjazdy, a także siadanie za kółkiem w czasie upałów. - Skwar szczególnie szybko męczy, niebezpieczne są także wahania ciśnienia - wymienia.

Stuszewski dodaje, że rodziny są często zaniepokojone sytuacją i nie wiedzą jak wyperswadować bliskim, żeby oddali prawo jazdy. - Ustawodawca zaspał, nie przygotował przepisów, które kontrolowałyby możliwości starszych kierowców. Nie mam na myśli pełnych badań psychotechnicznych, ale prowadzący w podeszłym wieku powinni być okresowo badani przez lekarzy właśnie pod kątem sprawności psychomotorycznej – uważa Stuszewski. Okresowe badania dla starszych osób proponował Instytut Transportu Samochodowego.

 

Strona: 1 2
Oceń:
Dziękujemy!
poleć znajomemu drukuj skomentuj subskrybuj
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Skomentuj artykuł

  • stars | 20-08-2012

    boję się osób po 60-tce za kierownicą. Jest duże prawdopodobieństwo że w czasie jazdy zasną, zasłabną.
    powinno się po 60 r.ż. badać ich czy nadają się do prowadzenia auta.
  • Gwiazda | 22-08-2012

    Oj stars, ja tam się boję młodych blondynek, które bardziej są zajęte rozmową przez komórkę niż jazdą po mieście. Myślę, że niejeden kierowca po 60-tce jest w lepszej formie niż młody kierowca np. na kacu czy przemęczony pracą.

    Chodzi jednak o to, żeby się nie okłamywać i przy pierwszych symptomach, z których wynika, iż gorzej sobie radzę z reagowaniem na to, co się dzieje wokół na drodze, po prostu przestać prowadzić samochód. Większość tak właśnie robi. Tylko nie można zagłuszać w sobie pojwiającego się problemu. To chyba, oto chodzi!
  • stars | 25-08-2012

    Liczę że większość tak robi. Ale 92-letni dziadem mojej koleżanki swoją syrenkę odpala w każdą niedzielę. I nikt mu kluczyków jeszcze nie zabrał !
    Generalnie polscy kierowcy są do bani. Za nic mamy ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania, postoju w danych miejscach, miejsca dla niepełnosprwnych. Uważam, że to się nigdy nie zmieni. Taki naród, taki kraj.
leksykon zdrowia seniora

Popularne

poradnik seniora
webstar 2012