www.superstarsi.pl

Jak znaleźć pracę po 50. roku życia? Programy aktywizacji zawodowej

Dojrzały pracownik na trudnym rynku

Osoby powyżej 50. roku życia są cenionymi pracownikami w większości firm. Bezrobocie w tej grupie wiekowej jest niewielkie, ale – rośnie. Dlaczego tak się dzieje i jak radzić sobie na trudnym, bo zmiennym, rynku pracy?

Osoby 50+ są cenionymi pracownikami w wielu firmach. Nowa praca po 50-tce? Można ją znaleźć! Osoby 50+ są cenionymi pracownikami w wielu firmach. Nowa praca po 50-tce? Można ją znaleźć!

- W 2013 roku, bezrobotnych osób powyżej 50. roku życia było 344,7 tys., czyli 2,5 proc. osób w tym wieku. Co prawda stopa bezrobocia w tej grupie wzrasta, jednak sytuacja i tak jest relatywnie lepsza niż młodszych grup wiekowych. Od 2008 roku stopa bezrobocia osób 50+ wzrosła o 2,7 pkt. proc, podczas gdy w całej grupie aktywnych zawodowo ten wzrost wyniósł 3,4 pkt. proc. - mówi Anna Miedzińska, główny specjalista w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Zdaniem ekspertów wzrost liczby bezrobotnych oraz stopy bezrobocia wśród osób w wieku dojrzałym  jest związany z procesem starzenia się społeczeństwa. - Obecnie ponad 35 proc. ludności Polski to osoby w wieku 50. lat i więcej. Należy również podkreślić, że bezrobocie dotyczy bardzo niewielkiej grupy osób po 50-tce (2,5 proc.). Analizując sytuację na rynku pracy osób po 50. roku życia, można zauważyć systematyczny wzrost wskaźnika zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata. Wskaźnik ten stale rośnie. Jeszcze w 2005 roku pracowało zaledwie 26,1 proc. osób w tym wieku. W 2013 było to już 40,6 proc. - dodaje Anna Miedzińska. 

 

Dobry czas na karierę 

 

Wiek 50+ to doskonały czas, by realizować się zawodowo. - Dzięki swojemu doświadczeniu i ustabilizowanej sytuacji życiowej pracownicy w tym wieku mogą być wartościowymi pracownikami w każdym sektorze gospodarki. Mają też wiele atutów: wieloletnie doświadczenie zawodowe, cenione szczególnie na stanowiskach kierowniczych i technologicznych, doświadczenie życiowe, pozwalające rozwiązywać konflikty, panować na stresem. Doskonale sprawdzają się przy sprzedaży drogich, wieloletnich inwestycji, np. w firmach ubezpieczeniowych, agencjach nieruchomości, bankach. Ludzie w tym wieku cenią stabilność swojej sytuacji i tym samym szanują pracę, są lojalni wobec pracodawcy i identyfikują się z firmą.

- Uporządkowane życie rodzinne daje możliwość poświęcenia się pracy. Jednocześnie osoby, które potrafiły się znaleźć na rynku pracy po 1989 r. są elastyczne i łatwo chłoną wiedzę. Należy pamiętać, że całe życie zawodowe dzisiejszych pięćdziesięciolatków przypada na ostatnie 25-lecie. Są to ludzie relatywnie dobrze wykształceni, znający zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej - mówi Czesława Ostrowska, radca generalny w Ministerstwie Pracy.  

 

Po pomoc do pośredniaka 

 

Osoby stające przed wyzwaniem znalezienia nowej pracy muszą się do tego dobrze przygotować.

Pierwszym krokiem powinna być wizyta w urzędzie pracy, by się zarejestrować i zapoznać z dostępnymi ofertami pracy. Urzędy pracy proponują szereg możliwości ułatwiających podniesienie kwalifikacji i znalezienie etatu.  Oprócz pośrednictwa, mogą pomóc w sfinansowaniu wybranego kursu lub studiów podyplomowych.

Każdemu zarejestrowanemu bezrobotnemu w wieku 50+ urząd pracy przygotowuje również indywidualny plan działania, zmierzający do znalezienia zatrudnienia. - Pracownik urzędu określa co należy wykonać, podaje kontakty do doradców, ustala terminy spotkań. W ramach tego planu osoby poszukujące pracy mogą liczyć na propozycję zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jak również na uczestnictwo w różnych formach aktywizacji np. szkolenie, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych, zatrudnienie subsydiowane czyli prace interwencyjne, roboty publiczne. Indywidualnie proponowane działania będą sukcesywnie dostosowywane do zmieniających się potrzeb i możliwości osoby, dla której plan został sporządzony - mówi Czesława Ostrowska.

W zależności od budżetu jakim dysponuje dany urząd, proponowane są także szkolenia zawodowe. - Najważniejsze jest, aby szkolenie dawało uprawnienia i kompetencje, które pomogą nam znaleźć odpowiednią ofertę pracy. Warto zapytać o pomoc w wyborze doradcę zawodowego. Doradca może także przeprowadzić specjalistyczne testy, które jeszcze precyzyjnej pomogą dobrać dane szkolenie - dodaje Anna Miedzińska. 

 

CV krótkie i czytelne 

Odwiedzenie urzędu pracy to jedynie pierwszy krok na drodze do znalezienia etatu.

Niezbędne będzie również dobrze napisane CV. - Nie może być za długie. Osoby 50+ często mają już za sobą bogatą karierę i zasób doświadczeń, którymi mogą się pochwalić, jednak w takim wypadku wystarczy zrobić krótkie podsumowane na pierwszej stronie, aby osoba zapoznająca się z życiorysem mogła szybko uzyskać jasne informacje. Skupmy się na najważniejszych elementach drogi zawodowej. CV nie powinno przekraczać 2 – 3 stron tekstu - radzi Grzegorz Załuski, trener biznesu. 

Dokument powinien zawierać poprawne dane adresowe i kontaktowe.

Podany adres mailowy nie powinien być infantylny, najlepiej by składał się z imienia i nazwiska.

- Ważne jest również profesjonalnie wykonane, najlepiej przez fotografa, zdjęcie. Nie umieszczajmy zdjęć legitymacyjnych ani pochodzących z rodzinnego albumu, np. z wakacji czy z imienin - dodaje Załuski.

Przed wysłaniem CV, warto by ktoś znajomy przeczytał i sprawdził czy jest poprawnie napisane.  Dokumenty zwykle przesyła się drogą elektroniczną, zapisane we właściwym formacie – najlepiej PDF, pozwalającym na zachowanie zamierzonego wyglądu dokumentu.   

 

###

 

Ważne właściwe nastawienie i przygotowanie 

To, czy uda się znaleźć zatrudnienie, zależy także od tego, jak kandydat zaprezentuje się podczas rozmowy z pracodawcą. Zdaniem ekspertów zasadnicze znaczenie odgrywa właściwe nastawienie i przygotowanie. - Przychodząc na rozmowę kwalifikacyjną, kandydat powinien być uśmiechnięty, pozytywnie nastawiony oraz pewien własnej wartości. Bardzo ważne jest zachowanie wszystkich elementów składających się na pozytywne pierwsze wrażenie. Zwróćmy uwagę na odpowiedni ubiór świadczący o szacunku dla rozmówcy, ale dopasowany do stanowiska, o które się staramy. Dla zrobienia dobrego wrażenia ważny jest kontakt wzrokowy, pewny uścisk dłoni przy powitaniu, zajmowane miejsce przy stole, skorzystanie, jeżeli pada propozycja, z czegoś do picia - mówi Piotr Prendota, specjalista ds. HR, partner zarządzający Solid Bridge Solutions. 

Podczas rozmowy należy koncentrować się na mocnych stronach takich jak doświadczenie, solidność, sumienność. - Dobrze jest prezentować się poprzez pryzmat swoich sukcesów, czyli przygotować najważniejsze i najciekawsze, z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy, osiągnięcia. Niech sukcesy definiują kandydata, a nie jego wiek - dodaje Prendota. I podkreśla, że bardzo ważne jest, by znać oczekiwania firmy i swoje CV. Przed spotkaniem warto przypomnieć sobie chronologię oraz sukcesy, trudne czy kryzysowe sytuacje zaistniałe w poszczególnych miejscach pracy, z którymi kandydat musiał sobie poradzić.  - Najważniejsze jednak będzie ostatnie 10 – 15 lat doświadczenia i na tym czasie warto się skupić - mówi. 

 

Porady dla osób w wieku 50+ oraz lista propozycji wsparcia, z jakich mogą skorzystać osoby dojrzałe – zarówno pracujący jak i poszukujący pracy w urzędach pracy dostępna jest na stronie: www.50plus.gov.pl i www.zielonalinia.gov.pl. Z portalem informacyjnym służb zatrudnienia „Zielona Linia” kontakt możliwy jest także pod nr telefonu 19 524.