www.superstarsi.pl

Kierowca po 55. roku życia. W Polsce niemal 5 milionów

Trzeba brać poprawkę na swój wiek i wiek innych kierowców

Polskie społeczeństwo jednocześnie starzeje się i motoryzuje. Dlatego za kierownicę siada coraz więcej osób starszych. W Polsce - wedłg danych MSW - na koniec 2011 roku ponad 4,4 miliona osób w wieku powyżej 55 lat miało prawo jazdy. Pięć lat wcześniej takich osób było blisko dwa razy mniej.

Każdy kierowca powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika  Każdy kierowca powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika

Każdy z kierowców, powinien pamiętać, że u osób po pięćdziesiątce pogarsza się motoryka i słabnie psychika. Jeśli kierowca nie przyjmuje tego do wiadomości, powinni o tym pamiętać jego pasażerowie! - Starsi mają gorszy od młodych refleks, częściej się mylą. Jeżeli 80-letnia osoba jest sprawna, to uważa, że wiele może zrobić, a jazda samochodem jest wyznacznikiem sprawności: „jeżeli jeżdżę, jestem pełnoprawnym członkiem społeczeństwa” – opowiada lekarz Zofia Kowalska. - Tymczasem ci ludzie często nie potrafią ocenić swoich możliwości i nawet jeśli na drodze są ewidentnym zagrożenim, nie zauważają tego – podkreśla instruktor techniki jazdy i prowadzący Akademię Jazdy Opla Mariusz Stuszewski.

Wolniejsze reakcje niosą ze sobą zagrożenia. – Przy prędkości 70 km/h auto w jedną sekundę pokonuje 20 m – wylicza instruktor ze Szkoły Auto Robert Szpindor.

 

Okulary zastępcze na stałe w samochodzie

 

- Koniecznie powinny za kierownicą używać szkieł osoby krótkowidzące. Dobrą praktyką jest zostawienie w samochodzie drugiej pary. Okulary można przecież zgubić lub niechcący zniszczyć i szczególnie przy dalszym wyjeździe jest to kłopot – radzi Szpindor. Mówi, że np. w Hiszpanii kierowcy w okularach muszą mieć w samochodzie drugą parę! Szpindor odradza też starszym kierowcom dłuższe wyjazdy, a także siadanie za kółkiem w czasie upałów. - Skwar szczególnie szybko męczy, niebezpieczne są także wahania ciśnienia - wymienia.

Stuszewski dodaje, że rodziny są często zaniepokojone sytuacją i nie wiedzą jak wyperswadować bliskim, żeby oddali prawo jazdy. - Ustawodawca zaspał, nie przygotował przepisów, które kontrolowałyby możliwości starszych kierowców. Nie mam na myśli pełnych badań psychotechnicznych, ale prowadzący w podeszłym wieku powinni być okresowo badani przez lekarzy właśnie pod kątem sprawności psychomotorycznej – uważa Stuszewski. Okresowe badania dla starszych osób proponował Instytut Transportu Samochodowego.

 

###

 

Najniebezpieczniejsi sa kierowcy w wieku 20-25 lat

 

Z drugiej strony według danych Komendy Głównej Policji, najniebezpieczniejszą grupą wśród kierowców są młode osoby, w wieku 20-25 lat. - Starsi zebrali za kierownicą duże doświadczenie i chociaż mają słabszy refleks, wolniej jeżdżą – zauważa prowadzący szkołę jazdy Toyoty Jerzy Szymłowski. Dodaje, że warto brać poprawkę nie tylko na umiejętności tych bardzo młodych kierowców, ale i też tych starszych.

Pamiętajmy! W Polsce prowadzący sami muszą zdecydować, kiedy lepiej przestać jeździć autem.