Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o polityce cookies i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Ogólne osłabienie to ważny sygnał

Dieta seniora zawiera na ogół za mało mięsa, które jest podstawowym źródłem żelaza. Szczególnie wołowina!

Wiele osób uważa, że nadeszła starość, więc "siły już nie te" i trzeba się z tym pogodzić. Często jednak przyczynę osłabienia można usunąć, poprawiając komfort życia i przywracając chęć do działania. Warto zwrócić uwagę na kilka czynników, które osłabiają kondycję fizyczną.


Wiele spośród starszych osób ma niedokrwistość (anemię) spowodowaną niedoborem żelaza lub niektórych witamin. Nie zawsze anemia jest rozpoznawana. Jeśli porównujesz wynik morfologii krwi z normami, wydaje ci się, że wszystkie ważne parametry mieszczą się w granicach normy. Liczba krwinek czerwonych, stężenie hemoglobiny i wartość hematokrytu nie wskazują na niedokrwistość. Trzeba jednak zwrócić uwagę, w którym miejscu zakresu normy plasują się te wyniki - przy jej dolnej czy górnej granicy.

U osób starszych sprawność układu krążenia i wydolność układu oddechowego są zwykle niższe, niż u ludzi młodych. Odpowiednie zaopatrzenie tkanek w tlen jest dla organizmu trudnym zadaniem, a dodatkowo staje się ono problematyczne, jeśli we krwi nie ma dostatecznej ilości nośnika tlenu - hemoglobiny.

 

 

Hemoglobina wypełnia krwinki czerwone. Jeśli zatem liczba krwinek czerwonych i poziom hemoglobiny mieszczą się w granicach normy, ale są niskie, to u starszego człowieka oznacza to niedokrwistość. Najwyraźniej szpik nie produkuje dostatecznej ilości czerwonych ciałek.

Osoba w podeszłym wieku powinna mieć prawidłowy - wysoki poziom hemoglobiny i prawidłową - wysoką liczbę krwinek czerwonych w jednym milimetrze sześciennym.

Względna niedokrwistość u osób starszych jest zwykle skutkiem nieprawidłowego odżywiana się i rozmaitych niedoborów, przede wszystkim żelaza i kwasu foliowego.

Dieta seniora zawiera na ogół mało mięsa, które jest podstawowym źródłem żelaza. Kwasu foliowego dostarczają nam głównie warzywa, szczególnie te, z których jadalną częścią są zielone liście. Osoby w podeszłym wieku unikają mięsa i warzyw z powodu braków uzębienia i kłopotów z dokładnym pogryzieniem kęsów pokarmowych. Przyczyną mało urozmaiconej diety bywają również zaburzenia trawienia spowodowane problemami jelitowymi (wzdęcia, bóle brzucha po surowych warzywach i owocach).

Jeżeli rozszerzenie diety nie jest możliwe, warto okresowo uzupełniać żelazo za pomocą preparatów farmakologicznych i przyjmować witaminy, przede wszystkim C i kwas foliowy.

 


Strona: 12

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

© Grupa RX Sp. z o.o.




Zapraszamy do rejestracji w portalu Superstarsi.pl

gwiazdki na tle

Tu możesz

  • dobrze się bawić,
  • poznać ciekawych ludzi
  • słuchać i wybierać ulubione utwory na liście przebojów,
  • nauczyć się zapobiegać chorobom i dobrze żyć z chorobami, które już masz,
  • dowiedzieć się jak spowolnić procesy starzenia się organizmu.
kciuki na tle

Załóż w superstarsi.pl konto biznesowe swojej firmy lub firmy w której pracujesz!
To nic nie kosztuje!
Do zyskania: za darmo reklama i promocja działalności skierowanej dla osób 45+

Gdy zgłosisz swoje supermiejsce, możesz zapraszać uczestników na organizowane przez siebie akcje i wydarzenia!

Jeżeli posiadasz konto na Facebooku możesz logować się na superstarsi.pl klikając w poniższy przycisk:

zaloguj przez facebook

Posiadasz już konto? Zaloguj się!