Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o polityce cookies i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Nowe zasady wchodzące w życie 25 maja 2018. (więcej)

Ocena:
(głosy: 3)
 
 
|
 
|
rozmiar czcionki

30-08-2016

Domowe sposoby na bezsenność

Gdy sen nie przychodzi

Sen to zdrowie – nie ma w tym potocznym powiedzeniu cienia przesady. Większość osób dorosłych potrzebuje około siedmiu, ośmiu godzin snu nocnego. Z wiekiem liczba ta może się zmniejszać, ale jeśli nie przesypiamy przynajmniej kilku godzin, odbija się to na naszym zdrowiu: niższy poziom energii, obniżony nastrój, większa drażliwość i brak odporności na stres to pierwsze skutki przewlekłej bezsenności.

Zanim więc zaczniemy odwiedzać lekarzy w poszukiwaniu przyczyn bezsenności, warto sprawdzić proste sposoby na bezsenność     Zanim więc zaczniemy odwiedzać lekarzy w poszukiwaniu przyczyn bezsenności, warto sprawdzić proste sposoby na bezsenność

Problemy z zasypianiem mogą być symptomem poważnych chorób, ale znacznie częściej są efektem przepracowania, zarywania nocy, niezdrowego stylu życia… i błędów, które popełniamy w sypialni. Zanim więc zaczniemy odwiedzać lekarzy w poszukiwaniu przyczyn bezsenności, warto sprawdzić proste sposoby na bezsenność.

Co zakłóca higienę snu?

Alkohol - wróg dobrego snu

Błędnie traktowany jako środek w małych dawkach wyciszający, wręcz – nasenny. Alkohol zakłóca sen, jego długość i jakość. Może wręcz stymulować problemy z bezsennością.

Jedzenie przed snem

Nie bez powodu lekarze mówią, by ostatni posiłek spożywać minimum 2 godziny przed snem. To porada nie tylko dla tych, którzy chcą zgubić zbędne kilogramy. 2-3 godziny (w zależności od tego, co jemy) trwa proces intensywnego trawienia, który powoduje że organizm funkcjonuje na pełnych obrotach. Jeśli koniecznie musimy coś zjeść przed snem, niech to będzie bardzo lekki posiłek (jabłko, jogurt naturalny, szklanka soku warzywnego). Pamiętaj – im lżejsza kolacja, tym lepiej.

Brak stałych godzin zasypiania i budzenia

To jedna z podstawowych zasad: warto kłaść się spać i wstawać o tej samej porze – nawet w weekendy czy wakacje. Dzięki temu organizm uczy się pory aktywności i pory odpoczynku.

Drzemka w ciągu dnia

To błąd, który czasami robimy w weekendy (w dni powszednie trudniej jest o drzemkę, ze względu na godziny pracy). Dość powszechnie zaś drzemkę stosują emeryci, niemający tylu codziennych obowiązków. Jeśli już jest konieczna, warto ją robić wczesnym popołudniem – i niech to będzie pół godziny maksymalnie. Późniejsza drzemka przesunie w sposób naturalny porę na sen lub spowoduje wybudzenie w środku nocy.

Łóżko „wieloczynnościowe”

Łóżko powinno służyć dorosłej osobie tylko do relaksu. Osoby, które w łóżku czytają, jedzą, pracują, zwiększają prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie pojawią się kłopoty z bezsennością. Łóżko powinno kojarzyć się też z komfortem i wygodą: dobrze dobrany materac (uwzględniający masę ciała i ewentualne schorzenia kręgosłupa), pościel z naturalnych tkanin dobrana do rozmiaru łóżka czy odpowiednie nakrycie materaca. Dobrze dopasowane prześcieradło nie zsunie się  nam w trakcie nocy.  Jeśli jest na gumkę, powinno dać się założyć pod i na całą grubość materaca, dobrym przykładem jest tu prześcieradło Sealy.

Zbyt wysoka/niska temperatura w sypialni

Przyjmuje się, że temperatura w sypialni powinna wynosić około 18 stopni Celsjusza. Jednak są osoby, dla których to jest nawet o 2 stopnie za mało, lub (częściej) za dużo. Na pewno trzeba dbać o wywietrzenie pokoju, w którym śpimy i zadbać o właściwy poziom wilgotności.

Zbyt mała aktywność fizyczna

Nie tylko sen, ale również ruch to zdrowie! Spacer z psem, jazda na rowerze, ćwiczenia w zaciszu domowym czy nordic walking powodują, że organizm jest lepiej dotleniony, co przekłada się na jego prawidłowe funkcjonowanie.

Jeśli nie popełniasz błędów, zakłócających sen, a masz problem z bezsennością – warto skonsultować to z lekarzem.

Oceń:
Dziękujemy!
poleć znajomemu drukuj skomentuj subskrybuj
nie lubię lubię to | Osoby które to lubią: hauerpower, bfk19543005.

Skomentuj artykuł

  • Loninka | 10-11-2018

    Dla mnie idealnym rozwiązaniem na problemy ze snem okazał się oczyszczacz powietrza Xiaomi mi air purifier 2 - https://ranking-oczyszczaczy.pl/recenzje/xiaomi-air-purifier-2-i-air-purifier-pro/ . Kiedyś czytałam jakiś artykuł na temat wpływu zanieczyszczeń w powietrzu na nasze zdrowie i sen i sobie pomyślałam,ze warto jakoś ten temat ogarnąć. Zakupiłam oczyszczacz i to jest to! Takie lekkie, świeże powietrze pozwala dobrze spać i zdecydowanie poprawia samopoczucie.
  • foreveraloes | 11-02-2019

    -Nie myśl o problemach związanych ze spaniem, ponieważ potęguje to bezsenność. Staraj się myśleć o innych sprawach, np. spróbuj sobie wyobrazić, że jesteś w miłym miejscu, np. na plaży lub w górach.
    -Zapisz na kartce papieru, co Cię gnębi, zanim pójdziesz spać. W ten sposób na następny dzień będziesz mieć wszystko zorganizowane.
    -Staraj się iść spać oraz wstawać każdego dnia o tej samej porze.
    -Zanim położysz się spać, kilkakrotnie napinaj i rozluźniaj mięśnie, odetchnij głęboko kilka razy.
    -Słuchaj przed snem relaksującej muzyki.
    -Zanim pójdziesz spać, weź kąpiel w gorącej wodzie i , jeśli to możliwe, poproś kogoś o masaż.
    -Wypij przed spaniem pół szklanki mleka lub jogurtu.
    -Odsuń daleko od siebie budzik.
    -Wykonuj regularne ćwiczenia fizyczne, ale nigdy przed udaniem się do łóżka.
    -Miąższ Aloe vera (tryptofan zawarty w Aloe vera) pomaga się uspokoić. Tryptofan jest zasadniczym elementem oddziałującym na mózg, gdzie produkowana jest melatonina, ważna substancja wpływająca na cykl dzień / noc.

    >> Artykuł dot. aloesu
  • ulka | 12-09-2019

    Dobre rezultaty może dać olej konopny https://konopnysklep.com.pl/smartblog/17_czym-jest-olej-konopny.html

    Polecany jest osobom, które cierpią na depresję, zaburzenia lękowe czy na bezsenność. Stwierdzono, że CBD leczy wiele chorób dzięki właściwościom chemicznym, jakie posiada. Obejmują one właściwości uspokajające, przeciwzapalne i przeciwpsychotyczne. Po prostu olej minimalizuje objawy oraz czynniki, które mogą prowadzić do bezsennośći.
leksykon zdrowia seniora

Popularne

poradnik seniora

webstar 2012