Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o polityce cookies i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Nowe zasady wchodzące w życie 25 maja 2018. (więcej)

Ocena:
(głosy: 1)
 
 
|
 
|
rozmiar czcionki

18-01-2013

Otyłość. Nadmiar energii spożytej nad energią wydatkowaną

Częstość występowania nadwagi i otyłości wzrasta wraz z wiekiem

Choć otyłość nie do końca można nazwać chorobą, na pewno znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia wielu chorób i na pewno skraca życie!

Komórki tłuszczowe muszą powiększać się, by pomieścić w sobie ciągle dopływający do magazynów tłuszcz, pochodzący nie tylko z tłuszczu spożytego w nadmiarze, ale również z węglowodanów i białek, które, gdy jest ich zbyt dużo, są przekształcane przez wątrobę również w tłuszcz.  Komórki tłuszczowe muszą powiększać się, by pomieścić w sobie ciągle dopływający do magazynów tłuszcz, pochodzący nie tylko z tłuszczu spożytego w nadmiarze, ale również z węglowodanów i białek, które, gdy jest ich zbyt dużo, są przekształcane przez wątrobę również w tłuszcz.

Konsekwencją otyłości , a więc stanu powstającego w wyniku nadmiaru energii spożytej nad energią wydatkowaną, jest nadmierna masa ciała w stosunku do wzrostu.

Nadwagę i otyłość śmiało można zaliczyć do epidemii XXI wieku. W stanach Zjednoczonych ponad 54 proc. dorosłej populacji cierpi na nadwagę, a ponad 22 proc. ma otyłość. W Polsce statystyki są podobne. Obliczono także, że Amerykanie wydają ponad trzydzieści miliardów dolarów rocznie na różne programy odchudzające i preparaty wspomagające odchudzanie.

Jak wykazują badania epidemiologiczne, częstość występowania nadwagi i otyłości wzrasta wraz z wiekiem. Dla przykładu, w badaniach prowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia stwierdzono, że wśród Polaków w wieku 19-29 lat, otyłość występuje u 3-4 proc. populacji,  a wieku 50-59 lat - już u ponad 25 proc..

Dlaczego tak się dzieje? Z biegiem lat nasza aktywność fizyczna spada do poziomu minimalnego, często niemalże zerowego. Telewizor, komputery, samochody, stresy, które często po prostu odbierają nam ochotę do bardziej aktywnego trybu życia. Z wiekiem też często rośnie nasze upodobanie do smacznego, obfitego jedzenia, które nie byłoby takim strasznym grzechem, gdybyśmy więcej się ruszali.

Do tego wszystkiego dołącza się fizjologia – na każdą dekadę życia przypada 2 proc. spadek energii, jaką organizm zużywa na swoje podstawowe potrzeby. Tak więc, w wieku 40-50 lat powinniśmy mu dostarczyć wraz z pożywieniem mniej energii niż na przykład w wieku lat 20. A zwykle czynimy dokładnie odwrotnie. Nie trudno w takich warunkach o nadmiar energii spożytej w stosunku do  energii wydatkowanej. Ten nadmiar, zgodnie z prawem, że „w przyrodzie nic nie ginie” musi się gdzieś podziać... no i podziewa się ... w naszej tkance tłuszczowej.

 

 

Jak sprawdzić czy nasza masa ciała jest prawidłowa?

 

Najczęściej stosowanym miernikiem, informującym o tym, czy mamy prawidłową masę ciała, nadwagę, czy też otyłość jest – coraz szerzej znany - wskaźnik masy ciała – BMI (body mass index). szybko mozna go obliczyć korzystając z kalkulatora BMI

Stouje się w nim następujący wzór:

BMI (kg/ m2) = masa ciała (kg):[wzrost (m)] 2

Wzrost trzeba wyrazić w metrach, a nie w centymetrach – czyli np. 170 cm wzrostu to 1,7 m i taką wartość trzeba podnieść do kwadratu i przez uzyskany wynik podzielić masę ciała wyrażoną w kilogramach.

Wynik, który uzyskasz, jasno Ci powie czy masz prawidłową masę ciała.

Jeśli ważysz 65 kg i masz wzrostu 160 cm, (czyli 1,6 m) twój wskaźnik masy ciała będzie wynosił:

65 kg:[1,6m]2=65 kg:2,56m2=25,4 kg/m2   

Wynika z tego, że w stosunku do swego wzrostu ważysz nieco za dużo.

 

 

Strona: 1 2 3 4
Oceń:
Dziękujemy!
poleć znajomemu drukuj skomentuj subskrybuj
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.
leksykon zdrowia seniora
poradnik seniora

webstar 2012