Samo życie w sztukach pięknych?
Mądrość, powaga i wiedza kontra młodość
Jak artyści pokazują ludzi w wieku dojrzałym? Na zdjęciu upiększonym za pomocą współczesnych technik, gwiazdy pięćdziesięcioletnie mają skórę trzydziestolatka. Jest jednak coś co je zdradza: spojrzenie. Jest inne niż u naprawdę młodych. Ale już historia życia zapisana na twarzy bez zmarszczek często jest nie do odczytania. Ani emocje. A w sztuce?
A przykłady dzieł z wieków nam bliższych? Co one mówią?
Warto wspomnieć o obrazie Otto Dixa, niemieckiego malarza, przedstawiciela Neue Sachlichkeit tzw. Nowej Rzeczywistości. „Portretem moich rodziców” z 1924 roku artysta wpisał się w pewną tradycję przyglądania się przez młodego człowieka dwóm najbliższym osobom: matce i ojcu, nie tylko w sferze intymnej, ale i z pewnej perspektywy. Dix maluje ich siedzących blisko siebie na sofie, w pokoju. Ważne są oczy ojca: szkliste i nieobecne. Dojrzała, spokojna twarz człowieka odzwierciedla całe życie, o którym można snuć domysły – to życie na pewno było pełne trosk i zakrętów losu. Twarz ojca Dixa mówi, że już życie zna, dużo o nim wie i mało co może go zaskoczyć. Siedząca obok niego mama, odwrócona jest nieco w inną stronę i też myślami odbiega poza namalowaną przestrzeń. To niezwykle ciekawe studium psychologiczne.
Polscy artyści z tematem starszych ludzi radzili sobie podobnie?
Polscy artyści we wczesnym renesansie i baroku malowali głównie postacie historyczne, np. portret królowej Anny Jagiellonki czy króla Stefana Batorego Mikołaja Marcina Kobera można obejrzeć na Wawelu.
Motyw dojrzałego wieku polscy artyści odkryli dość późno. Pierwszy, który to uczynił to Piotr Michałowski (1800 –1855). Malował okolicznych chłopów i chłopki, wykorzystując w swych modelach rozmaitość typów ludzkich. Jego „Starzec siedzący na stopniach”, „Studium brodatego chłopa” czy „Starzec siedzący na tle urwiska”, to refleksja nad przemijaniem.
Natomiast w „Żydówce z cytrynami” zwanej „Pomarańczarką” (1881), Aleksandra Gierymskiego, na pierwszym planie mamy przejmującą postać starej kobiety patrzącej na nas z zatroskaniem, a w tle zamglone miasto, warszawskie Powiśle. Kobieta stara się zarobić na życie, walczy z trudami codzienności.
Coś w tym jest: starsi się nie poddają.
*Anna Budzałek, adiunkt Działu Malarstwa w Muzeum Narodowym w Krakowie
Poczytaj również
Zobacz więcej na temat: erotyka, hobby, malarstwo, obrazy, sztuka, wydarzenia kulturalnePodobne dyskusje na forum
Popularne
-
Seks. Zaburzenia erekcji
Rozmowa z Ewą Lisowską-Kanią, psychologiem i seksuologiem, na temat najczęstszej dysfunkcji...
-
Seks po 50-tce i do końca życia
Czy przychodzi moment w życiu człowieka, że powinien powiedzieć - jestem za stary, za stara,...
-
Modna kobieta 60+. Jak się ubierać? Czego unikać?
Kobieta po sześćdziesiątce ma szansę z mody czerpać maksimum przyjemności, pod warunkiem, że...
-
Polska Babcia i polski Dziadek XXI wieku. Nowy wizerunek
Czas, kiedy babcia i dziadek na pierwszy rzut oka kojarzyli się z tą funkcją w rodzinie,...
-
Azalie doniczkowe. Jakie kupić, jak je pielęgnować?
O tym, jak wybierać zdrowe egzemplarze azalii i jak je pielęgnować, żeby długo kwitły,...
- Kwiaty w domu. Wielokrotne kwitnienie storczyka
- Zasiłek dla bezrobotnych. Dla kogo? Ile? Jak długo? Jak szybko?
- Barcelona. Bus Turistic godny polecenia
- Włosy kobiet dojrzałych. Fryzury, pielęgnacja
- Kobieta po 40-tce i jej strój. Co postarza? Co odmładza?
- Renta dożywotnia za mieszkanie
- Konkurs kulinarny "Grzybobranie!"
- W Polsce ok. 2 mln ludzi choruje na POChP. Co roku ok. 14 tys. z nich - umiera
- Jakie powikłania grożą w przypadku nieleczonej przewlekłej niewydolności żylnej?
- Konkurs filmowy i fotograficzny dla 50+
- Rak prostaty (czyli gruczołu krokowego lub stercza)
- Porachunki, reżyseria Luc Besson
- „Koriolan” z National Theatre z Tomem Hiddlestonem